zondag 23 april 2017

Schilderijen van een tentoonstelling

Vandaag was een van mijn schilderijen onderdeel van een concert en expositie in Genk, in het kader van het B-Classic festival ‘De Verbeelding’.
In 1874 schreef de Russische componist Modest Moessorgski het werk ‘Schilderijen van een tentoonstelling’, naar aanleiding van een bezoek aan een schilderijententoonstelling van Viktor Hartmann. Een groep schilders in Genk draaide dit concept weer om en maakte schilderijen naar aanleiding van de muziek van Moessorgski. Vandaag kwamen deze creatieve uitingen opnieuw samen: 5 blazers en een pianist van B-Classic voerden het werk van Moessorgski uit terwijl 32 schilderijen werden geprojecteerd op een groot scherm boven het podium.
Natuurlijk kon ik het weer niet laten om dit evenement te schetsen. Het werden werkelijk blind-tekeningen want ik kon in het donker van de zaal mijn papier niet eens zien! Leuke verrassing bij thuiskomst :-)

Today, one of my paintings was part of a concert and exhibition in Genk (Belgium), organized by B-Classic festival ‘De Verbeelding’.
In 1874 the Russian composer Modest Moessorgski wrote ‘Pictures at an Exhibition’, after he visited an exhibition of paintings by Viktor Hartmann. Now a group of painters in Genk turned this idea around and made new paintings inspired by Moessorgski's music. Today music and paintings were joined at a concert by B-Classic where the art was projected on a large screen above the stage.
Of course I had to sketch even during the concert: totally blind drawings since I couldn't even see my sketchbook in the dark!

Een eerste schets voor schilderij met acrylverf,
 n.a.v. de muziek en een beperkt kleurenpalet.

Mijn uiteindelijke schilderij in olieverf, bijna af (formaat 1x1 meter).

Het concert begint zometeen!

Pianist Maarten Lingier start met een improvisatie.
Ondertussen start ik met tekenen, terwijl ik niets kan zien op mijn papier.

Een detail van mijn schilderij wordt geprojecteerd boven de muzikanten.

Het blazerskwintet, bestaande uit (v.l.n.r.): Marije van den Berg (fluit), Geert Baecklandt (klarinet),
Marieke Stordiau (fagot), Jan Van Duffel (hoorn) en Griet Bols (hobo).










Ondertussen worden mijn tekeningen steeds abstracter...


... en abstracter...



Zonder dat ik het doorheb, lukt het me zelfs om een abstracte foto te maken
n.a.v. de muziek van Moessorgski :-)


Aan het einde van het concert worden alle schilderijen
nog eens samen geprojecteerd.

En dan kunnen we de schilderijen in het echt gaan bekijken tijdens de expositie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten