Voor alle bandoneon-, accordeon- en trekharmonica-liefhebbers heb ik (in aanvulling op de twee hartvormige sleutelhangers die ik hier eerder liet zien) nog een ronde sleutelhanger gemaakt. Al deze sleutelhangers zullen te koop zijn op de kunstmarkt tijdens het harmonicafestival in Veldhoven op 27 september. Ik begrijp dat dat nog enorm lang wachten is, dus wil je nu al zo'n sleutelhanger: stuur mij even een berichtje.
Ze kosten € 3,50 per stuk (excl. verzendkosten).
Making key rings for all fans of bandoneons, accordions, and other squeeze boxes!
Normaal gesproken plaats ik hier weinig over mijn activiteiten in de muziek (want daar zijn andere plekken meer geschikt voor en daar gaat dit blog bovendien niet over), maar dit fragment vond ik te leuk om achter te houden. Ik speel hier bandoneon (links vooraan) met het ‘Orquesta Típica Conjunto Margot & Friends’ bij Stichting Griend 360˚ in Maastricht, afgelopen maandagavond.
Een muziekfan stuurde onderstaande foto van zijn muur naar de uitgever waar ik ook enkele cd-hoesjes voor heb mogen illustreren/ontwerpen. Ik ontdek er twee van mij bij! En als alles goed gaat, kan er binnenkort nog een aan worden toegevoegd...
A music fan sent this picture of his ‘wall of music’ to the publisher. I can spot two of my designs! And if all goes well, another one could be added soon...
‘Vogels leggen hun eieren in mei, draken doen dat in juni’, aldus muzikant Wouter Kuyper van het duo Wouter en de draak. Zij werken hard aan een nieuwe cd, waarvan nu in ieder geval de eerste single al online te beluisteren is op o.a. Spotify via deze link. En ik mocht de illustratie erbij maken!
Folk duo ‘Wouter en de draak’ is working on a new album! They have just released the first single on online streaming platforms and I got to make the illustration for it!
Voor afstuderende leerlingen trekharmonica aan een Belgische muziekacademie, maakte ik in opdracht van hun docente deze zes miniatuurtjes: collages met druksels en confetti op een achtergrond van oude bladmuziek. De paneeltjes zijn 10 x 10 cm groot, met een ophanghaakje aan de achterkant. Iedereen blij!
I made these six miniatures for graduating melodeon students at a music academy in Belgium (commisioned by their teacher). They are 10 x 10 cm collages of prints and confetti on a background of old sheet music. Everybody happy!
Eigenlijk gaat dit blog over mijn werk in de beeldende kunst en vormgeving, maar soms hou ik mij ook bezig met het schrijven van teksten en/of muziek. Wat betreft dit laatste was 2026 tot nu toe een heel goed jaar; er zijn al verschillende stukken van mij (her)uitgevoerd de afgelopen paar maanden. Aanstaande zaterdag, 20 juni, mag ik de ongekende luxe beleven dat een compositie van mij op maar liefst twee verschillende plekken zal worden uitgevoerd, door twee verschillende ensembles: in het kader van de Dag van de Componist wordt mijn werk ‘Zabou's Game’ gespeeld door het ensemble CoMA Maastricht op station Maastricht (vanaf 11 uur) en door CoMA Eindhoven in de Catharinakerk in Eindhoven (vanaf 14 uur). Alle informatie vind je via onderstaande links:
Stationsconcert Maastricht:
Op de Dag van de Componist zal het welbekende ensemble CoMA Maastricht samen met conservatoriumstudenten uit dezelfde stad een vrij toegankelijk concert geven in de openbare stationshal van Maastricht. Aanvang 11:00 uur, inloop vanaf 10:30 uur. https://dagvandecomponist.nl/agenda/stationsconcert-maastricht
Concert CoMA Eindhoven:
Het toonaangevende ensemble CoMA Eindhoven speelt op de Dag van de Componist werken van o.a. Mark Hendriks en Tineke Lemmens. Dit concert vindt plaats in de Catharinakerk in Eindhoven. Aanvang 14:00 uur, einde 14:45 uur. Tickets zijn te koop aan de ingang van de locatie of online via Muziek in de Cathrien. https://dagvandecomponist.nl/agenda/concert-coma-eindhoven
Normally this blog is about my work as a visual artist, but sometimes I also write texts or music. Regarding this last activity, 2026 has been a good year so far: several of my pieces have been (re-)performed in the past few months already. Coming Saturday, June 20th, I will have the rare luxury of being able to attend two performances of my work in two different cities by two different ensembles! It is the ‘Day of the Composer’ in the Netherlands and my work will be played in both Maastricht and Eindhoven.
Intussen ben ik alweer volop bezig met het uitzoeken van werk voor de volgende expositie: 18/19 en 25/26 juli in Zierikzee. De naamkaartjes zijn al klaar. Niet alles hiervan zal een plekje kunnen krijgen waarschijnlijk, maar ik denk het meeste wel!
Meanwhile I'm busy preparing the next exhibition: sorting out work and making name tags. Hopefully I will be able to put most of these works on display!
Het was een geslaagde middag vandaag, met mooie koormuziek en een fijne expositie in het Mariapark in Sittard. Hieronder enkele foto's van ‘mijn’ stukje van de tentoonstelling. Drie van de vier tentoongestelde werken zijn op dit moment nog te koop. Zie de pagina ‘Te koop’: http://tinekelemmens.blogspot.com/p/te-koop.html voor meer informatie.
It was a succesful afternoon, with beautiful choir music and a pleasant exhibition. Here are a few pictures of ‘my’ part of the exhibition.
Dit is het werk dat ik speciaal maakte voor het concert en de tentoonstelling van vandaag, geïnspireerd op een van de liederen die het koor zingt: ‘Why we sing’.
This is the work I made especially for today's event, inspired by one of the songs the choir performs: ‘Why we sing’.
Vanavond wordt de expositie ingericht in het Mariapark in Sittard, waar morgen een concert en kunsttentoonstelling zullen zijn. Behalve het werk dat ik speciaal voor dit project maakte, zullen o.a. deze twee werken daar ook komen te hangen.
Tonight the exhibition for tomorrow will be set up. These are two of the works that will be there on display.
Up or Down – Down or Up acrylverf op mdf paneel 40 x 80 cm
Sweet Dreams collage en acrylverf op mdf paneel 80 x 40 cm
De entree voor concert en expositie is vrij. Datum en tijd: zaterdag 13 juni 13:30 - 17:00 uur. Locatie: Mariapark, Oude Markt 18, 6131 EN Sittard
Komend weekend kun je in het zuiden van het land genieten van allerlei kunst en muziek: op zaterdag 13 juni is er een concert van het koor Synoidos in Sittard, gecombineerd met een expositie van vijf kunstenaars (waar mijn werk ook bij zal zijn) en op zondag de 14e is er een concert van Orquesta Típica Tango Pasión in Geldrop, waarin ik meespeel.
Concert en expositie ‘Kunst en Zang’:
zaterdag 13 juni 13:30 - 17:00 uur Mariapark, Oude Markt 18, 6131 EN Sittard De entree voor concert en expositie is vrij.
Concert Orquesta Típica Tango Pasión:
zondag 14 juni, aanvang 14:30 uur, foyer open vanaf 13:30 uur Weeffabriek, Molenstraat 23, Geldrop Entree: €10,- kaarten verkrijgbaar via https://cultuuraandedommel.nl/tipicatango/
Deze zomer staat er veel leuks op de planning! Meer details zal ik hier plaatsen zodra het dichterbij komt, maar voor nu kan ik alvast vertellen: ik ga schilderen en collages maken langs de Nederlandse en Belgische kust, werken als ‘artist in residence’ in Het Nieuwe Burgerweeshuis Zierikzee, en daar ook exposeren en een workshop geven. De flyers hiervoor heb ik zojuist naar de drukker gestuurd, maar je kunt ze hieronder al in digitale versie bekijken.
Fun plans for the coming summer! I'm planning a trip along the Dutch and Belgian coast to paint and make collages. Part of this project is an art residency at Het Nieuwe Burgerweeshuis Zierikzee, where I will also have an exhibition of my work and give a workshop.
Met veel geduld ben ik allerlei ‘druksels’ aan het uitknippen om daarna weer te kunnen gebruiken in mijn grote collages op panelen. Dit zijn afdrukken van o.a. een aardappelstamper, fietsonderdelen, plastic bloempotjes, en de dop van een dikke marker.
With a lot of patience I'm cutting out these prints to use them later in my large collages. These are prints of a potato masher, bicycle parts, plastic flower pots, and the cap of a large felt marker.
Bij het portrettekenen ben ik de laatste tijd aan het proberen om zo ‘losjes’ mogelijk te werken. Deze portretten zijn gemaakt met wateroplosbaar krijt (ArtGraf) en aquarelpotlood, binnen 5 minuten.
While drawing portraits I've been trying lately to work as ‘loose’ as possible. These are all made with watersoluble chalk (ArtGraf) and watercolor pencils, within 5 minutes.