maandag 1 februari 2021

Aap leest voor

In het kader van de Nationale Voorleesdagen vroeg Klaaske Kamp van KLAKSA muziektheater of ik nog ergens korte verhaaltjes met illustraties had liggen om voor te lezen op YouTube en regionale televisie als afleveringen van ‘Aap leest voor’. Nu schreef ik meer dan 10 jaar geleden twee korte voorleesverhaaltjes voor het project Kinderkijkers (publicatie in 2009 van een voorleesboek in eigen beheer, i.s.m. Margot Senden, met de titel Aan tafel! Voorleesverhalen, ISBN 978-90-814412-1-6) en die heeft Aap nu voorgelezen!

Je kunt het eerste filmpje, met het verhaal ‘Eerlijk delen’ hier zien op YouTube.
De tekst staat hieronder en de mooie illustratie is van Margot Senden.



 

Eerlijk delen

Floor kijkt naar het bord vol eten: sla en macaroni met een sausje.
‘Alles opeten,’ zegt mama.
Floor kijkt nog eens naar het bord vol eten.
‘Dat lust ik niet,’ zegt ze.
Het bord vol eten kijkt naar Floor.
‘Bah, vies!’ zegt Floor.
‘O, dank je wel,’ zegt het bord.
‘Ik bedoel jou niet,’ zegt Floor. ‘Ik bedoel het eten.’
‘O, gelukkig,’ zegt het bord.
‘Het eten is vies,’ zegt Floor. ‘Ik wil het niet.’
‘Ja,’ zegt het bord. ‘Het eten is vies. Vreselijk vies. Ik wil het ook niet.’
Floor duwt het eten met haar vork op een hoopje. Het hoopje schuift ze langzaam steeds dichter naar de rand van het bord. Er valt een stukje macaroni op het tafelkleed.
‘Floor, wat doe je nu?’ zegt mama. ‘Niet met je eten spelen. Netjes opeten.’
Floor ruikt aan de macaroni. Ze neemt een klein hapje.
‘De macaroni is niet zo erg vies,’ zegt Floor.
‘Wel,’ zegt het bord. ‘Al het eten is vreselijk vies. En het ligt op mij.’
‘We delen eerlijk,’ fluistert Floor tegen het bord. ‘Jij de helft, ik de helft.’
‘Moet dat echt?’ vraagt het bord.
Floor knikt. ‘Ieder de helft.’
‘Goed dan,’ zegt het bord.
Floor eet de macaroni en het sausje op.
Het bord mag de sla hebben.


Het boek Aan tafel! uit 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten