dinsdag 11 oktober 2011

Test

Ergens in het begin van dit schetsboek (op dinsdag 26 juli 2011 om precies te zijn), heb ik al eens een monoprint gemaakt. Toen met blockprint-inkt, ‘zoals het hoort’. Maar voor de workshop van aanstaande zaterdag (‘Drukken en Dichten’, zie onder het tabblad ‘Workshops en cursussen’) wilde ik eens experimenteren met andere materialen. Blockprint op oliebasis vind ik erg mooi, maar voor wat ik zaterdag wil doen, droogt dat te langzaam. Blockprint op waterbasis bestaat ook, maar eerlijk gezegd vind ik dat in verhouding nogal duur en ik wil in de workshop vooral véél druksels maken. Dus heb ik vandaag een test gedaan met plakkaatverf en met kindertoververf. Dat droogt allebei razendsnel, zodat ik heel vlug moest tekenen. Leek me ook wel eens leuk voor het dagelijkse zelfportret. Hier komt-ie:

1. Plastic hoesje ingerold met zwarte toververf.
    Schoon A4-tje erop en daarop met balpen vliegensvlug een zelfportret getekend:



2. Op de andere kant van het A4-tje kreeg ik nu mijn tekening in spiegelbeeld;
    de eerste monoprint:



3. Maar ik wilde de monoprint niet op een los blaadje hebben, ik wilde het natuurlijk in mijn zelfportretten-schetsboek! De vorige keer had ik gewoon de schetsboek-pagina op het ingerolde plastic gelegd en op de achterkant met balpen getekend. Dat wilde ik nu niet want op die manier krijg je dus ook een tekening op de achterkant en bovendien wilde ik iets nieuws proberen: na de eerste afdruk, staat de tekening namelijk ook op het plastic; in het restant van de verf zijn de lijnen nu uitgespaard in wit. Als je héél snel bent, kun je daar nóg een afdruk van maken voordat het opgedroogd is: niet te lang nadenken, schetsboek erop en hard duwen! Tadaaa… monoprint nummer twee!
Helaas was ik te langzaam (of te zuinig, had ik tóch beter blockprint-inkt kunnen nemen…) en was juist het gedeelte in het midden van het gezicht al droog en is dus niet afgedrukt. Dat heb ik later aangevuld met balpen en dit was het resultaat:


Snappen jullie het nog?
Kom anders lekker meedoen met de workshop zaterdag; er is nog plaats ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten