donderdag 26 september 2024

Cadeautjes

Vorige week liet ik enkele stappen zien van een paneel-in-bewerking waar ik niet tevreden over was. Met elke stap die ik nam leek ik verder verwijderd van wat ik wilde. Een frustrerend proces. Ik bedekte delen van het werk weer met wit, ging er nog eens opnieuw met kleur over en was toen nog minder tevreden. Ik baalde er op een gegeven moment zo enorm van, dat ik het hele ding vol smeerde met witte verf...

Last week I showed some phases of a work-in-progress that I was not happy with. Every step I took seemed to take me further away from what I wanted. A frustrating process. I covered up parts of the work with white, added new colors, and was even less satisfied with the result. In the end, I just smeared white paint over the whole thing...

Het hele paneel bedekt met een laag witte verf.
 

En toen gebeurde er iets wonderlijks. Het leek alsof alle lagen die ik eerder met veel moeite op het paneel had aangebracht me nu kleine cadeautjes brachten: er bleken interessante structuren in het werk te zitten, sommige vrolijk gekleurde stukjes weigerden het om zich te laten verstoppen onder een laag wit, ik ontdekte dat ik delen van de onderliggende lagen opnieuw zichtbaar kon maken door in de nog natte verf te krassen of opgedroogde verf weer af te schuren. En het mooist van alles: ik kon opeens hele stukken van de zorgvuldig vastgelijmde collage weer lostrekken! Daaronder kwamen onverwachte dingen tevoorschijn. Wat een wonder!

And that's when something wonderful happened. It seemed like all the previous layers were giving me little presents now: there were interesting structures in the work, some bright patches of color simply refused to get covered in white, I discovered that I could bring back parts of the underlying layers by scratching into the wet paint or by scraping off some dry bits. And the best of all: I suddenly could tear loose large parts of the carefully pasted collage! Unexpected things revealed themselves. Such a miracle!

Interessante structuren in het wit.

Eigenwijze stukjes kleur die zichtbaar bleven.

Krassen in de nog natte laag verf.

Stukjes wegschuren.

Help; er komt een heel stuk los!

Eigenlijk is dit wel mooi...

Onverwachte cadeautjes.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten