dinsdag 24 mei 2022

Ontwerpproces

Een paar weken geleden had ik bezoek uit Seattle: de uitgever van Prometheus Music was voor een paar weken in Europa en kwam langs om eens ‘in real life’ kennis te maken. Bij het bekijken van alle schetsen voor het ontwerp van de cd ‘Sea of Dreams’ die ik voor hem had gemaakt, zei hij dat het misschien wel interessant kon zijn voor de fans om te zien hoe dit in zijn werk is gegaan. Dus hieronder een (verkorte) weergave van het ontwerpproces. Voor de Engelstalige lezers doe ik nu een poging tot tweetalig bloggen...

A few weeks ago the publisher from Prometheus Music came to visit me all the way from Seattle to meet ‘in real life’ and to talk about illustration and design. I promised him to write a short report about the design process for the CD-cover ‘Sea of Dreams’ that I made several months ago. So here it is!

Het begon met een heleboel schetsen, geïnspireerd op de titel en de muziek. Ik wilde graag iets doen met een onderwater-landschap, maar vanwege de titel ‘Sea of Dreams’ en vanwege de aard van de muziek mocht het ook wel iets mysterieus hebben. Ik tekende eerst o.a. diepzeevissen, een duikster, zeewieren en scheepswrakken.

It started out with a lot of sketching, inspired by the title and the music. I definitely wanted to make something that had to do with an underwater landscape, but a bit of mystery would be nice. I sketched deepsea fish, a diver, seaweeds and shipwrecks.

  

Ik werk het liefst nog zo veel mogelijk ‘analoog’, dus met handmatige technieken, voordat ik alles ga inscannen en in de computer bij elkaar breng. Voor dit ontwerp gebruikte ik o.a. inkt, aquarel en diverse druktechnieken. Het scheepswrak drukte ik bijvoorbeeld in een monoprint-techniek: je legt de schets onder een glasplaatje, schildert de tekening dan met drukinkt na op de glasplaat en dan maak je daar een afdruk van.

I prefer to work in a traditional way as much as possible before I digitize everything. For this design I used ink, watercolors, and various printing techniques. The shipwreck was made as a monotype: put your sketch under a glass plate, paint it over on the glass with printing ink and then you can make a print of that.


Nadat ik op deze manier verschillende afdrukken had gemaakt (ze worden nooit twee keer precies hetzelfde, dat is het leuke van handwerk!), heb ik alles ingescand en in de computer samen gezet.

After making several prints this way, I scanned everything in and continued working digitally.


En dat is dan weer het voordeel van digitaal werken: je kunt meerdere lagen transparant over elkaar heen zetten en daarbij heel precies dingen verschuiven, toevoegen of wegpoetsen en kleuren aanpassen.

And working on a computer has its own advantages: it is now possible to combine several transparent layers of images, position everything exactly like you wish, add or delete parts, and adjust colors.



Na het combineren van een heel aantal beelden, en het zoeken naar de juiste kleurencombinaties, kwam ik uiteindelijk tot een definitieve illustratie. Nu nog de typografie erbij zetten en het geheel ook technisch in orde maken volgens de specificaties van de drukker.

After combining quite a few images and finding the right color scheme, the final artwork was ready to add text. Then of course the whole design had to fit the technical requirements for print.

definitieve voorkant-illustratie / final cover art

digitale drukproef / digital proof

 

En na nog een aantal spannende weken wachten is daar dan het eindresultaat:
een digipack met cd!

And here is the final result a few weeks later:
the printed digipack and CD!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten