woensdag 27 september 2017

Vlakken en lijnen

Een paar portret-oefeningen met (de verhouding tussen) kleurvlakken en lijnen:

Eerst probeerde ik portretten te maken met alléén vlakken, direct in aquarelverf.
Maar ik ben blijkbaar toch meer een tekenaar dan een schilder, want hier begon ik al te ‘smokkelen’ met het tekenen van lijnen met het penseel.


Portretten direct in aquarel, met zo weinig mogelijk lijnen.

Vervolgens ben ik een portret begonnen met vlakken in aquarel, waarna ik lijnen toevoegde in de nog natte verf met aquarelpotlood.

Basisopzet in kleurvlakken; lijnen daarna toegevoegd.

Hieronder al meer mijn ‘gebruikelijke’ manier van werken: een opzet gekrabbeld met rode balpen, daarna kleurvlakken met aquarel (en mijn best gedaan om me in te houden met de lijnen).

Opzet met rode balpen (lijnen); daarna toevoeging aquarel.

En tot slot mijn ‘normale’ tekenmethode: opzet in rode balpen-krabbels, toevoeging kleur met aquarel, accenten in lijn met zwarte fineliner.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten