woensdag 8 juni 2016

Sint-Jan

In het weekend was ik in Den Bosch om de Sint-Janskathedraal te beklimmen. Vanuit de dakgoten kun je dan bijna 100 luchtboogbeeldjes bewonderen, die vreemd genoeg vanaf de grond haast niet te zien zijn: monsters, draken, (fabel)dieren, duiveltjes, maar ook koningen, ambachtslieden en muzikanten. De beeldjes zijn allemaal verschillend. Ik kon het, ondanks de hoogtevrees, natuurlijk niet laten om er een paar te tekenen...

Last weekend I was in Den Bosch to climb the Saint-John's Cathedral. Until October 30th it is possible to walk through the roof gutters to admire almost a hundred statures that are hardly visible from the ground. Amongst them are monsters, dragons, (fable) animals, little devils, but also kings, craftsmen and musicians. Despite my fear of heights, I couldn't resist sketching a few, of course...















Terwijl ik daar zo rond het dak van de kerk liep, hoorde ik muziek van draailieren en doedelzakken vanaf het plein beneden. Toevallig bleek daar een middeleeuwse markt te staan, compleet met o.a. zwaardvechters, boekbinders, miniatuurschilders en dus ook muzikanten. De schetsjes die ik van de muzikanten beneden maakte, bleken verrassend goed aan te sluiten bij die van de beelden boven...

While I was walking around the roof of the church, I heard the sounds of hurdy-gurdy and bagpipes from below. There, it turned out, was a medieval market going on! The sketches I made of the musicians on this market seamlessly fitted in with the ones I made of the statures above...






De Sint-Jan is nog te beklimmen tot en met 30 oktober. Alle informatie hierover vind je op de website www.eenwonderlijkeklim.nl. Ik zou zeggen: doen!
Alle andere Jeroen Bosch-gerelateerde activiteiten kun je vinden op de website www.bosch500.nl/experience.

You can find all activities related to Jheronimus Bosch this year at this website: www.bosch500.nl/experience.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten