zondag 28 januari 2024

R

Gisteren liet ik zien hoe je soms te ver kunt doorwerken aan een illustratie. Ik twijfelde toen tussen nóg verder doorgaan of compleet opnieuw beginnen en vandaag heb ik het maar gewoon allebei gedaan: eerst voegde ik nog een paar extra stukjes collage toe aan de ‘regenboog’-illustratie, om er tenslotte een ruiter overheen te zetten met sjabloondruk. 

Yesterday I showed how sometimes you can really overwork an illustration. I was in doubt wether to continue even further or start over completely. Today, I just did both: first I added some more collage to the ‘rainbow’ illustration, before finally adding a rider on horseback with a handmade stencil. 

Regenboog-illustratie voor de letter R.

 

Redelijk tevreden hierover, maar ik had nog steeds het idee dat het wel wat ‘ruiger’ mocht. Dus ik begon ook nog eens helemaal opnieuw: rood, roze, regen, roos, ruig en ook hier een ruiter.

Fairly happy about this, but I still had this feeling it needed to be a bit more ‘rough’. So I did eventually start all over: red, rain, rough, and again the rider.

Zo begon de tweede versie.

‘Ruige’ illustratie voor de letter R.

En terwijl ik zo aan het experimenteren was met restanten papier en mijn zelf uitgesneden ruiter-sjabloon, maakte ik (bijna per ongeluk) nog een derde illustratie. Ik vind het altijd leuk om te zien hoe een afbeelding die in eerste instantie nergens op lijkt, opeens een landschap kan worden door het toevoegen van één herkenbaar element.

And while I was experimenting with scraps of paper and my handmade stencil, I almost coincidentally made a third illustration. It's always fascinating to me how an image that initially does not look like anything, can magically transform into a landscape by adding only one recognisable element.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten