maandag 29 juli 2019

Urban Sketchers Symposium

De laatste tijd was ik me nogal aan het bezighouden met allerlei andere dingen dan schetsen, maar het tiende internationale Urban Sketchers Symposium kon ik toch niet helemaal aan me voorbij laten gaan. Vooral omdat het dit jaar dichterbij was dan ooit, namelijk in Amsterdam, en dus georganiseerd door de Nederlandse tak van stadstekenaars Urban Sketchers Netherlands.

Dus op zaterdag nam ik de trein naar Amsterdam om de allerlaatste dag van het symposium nog als ‘toerist’ te kunnen meemaken. En het was een hele belevenis: overal, echt overal mensen met schetsboeken die zeer geconcentreerd elke centimeter van de stad aan het vastleggen waren. Direct bij het verlaten van het station kwam ik de eerste stadsschetsers al tegen. Wandelend richting de Zuiderkerk zag ik hier en daar groepjes schetsers zitten op zelf meegebrachte krukjes, terrasjes werden bevolkt met tekenaars en het hele gebied rond de Zuiderkerk (het ‘hoofdkwartier’ van het symposium) wemelde gewoon van de schetsers. Erg grappig; ik voelde me ineens niet meer zo raar met mijn schoudertas vol schetsmaterialen.

Nadat ik de verleidingen van de materialenmarkt redelijk had doorstaan (maar 2 aquarelnapjes, 1 pen en 1 schetsboek gekocht), moest ik er natuurlijk ook aan geloven en zelf enkele ‘urban sketches’ maken. Het tekenen van al die mede-schetsers bleek nog het allerleukst!
Volgend jaar is het symposium in Hong Kong...

Schetsers bewonderen elkaars werk op het plein voor de Zuiderkerk.
De mooie stempels met de mascotte van het symposium,
Adam de reiger, zijn ontworpen door Anne Rose Oosterbaan.






Vanaf een heerlijk terrasje aan een van de grachten toch nog een paar snelle stadskrabbels gemaakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten