donderdag 12 mei 2016

Pieremachochel

Drie muzikanten van de Nederlandse volksdansgroep Pieremachochel gaven afgelopen weekend op het trekzakfestival in Baarlo een kort optreden. Ik schetste ze alledrie afzonderlijk (mijn schetsboekje was niet groot genoeg voor alledrie samen...) en voegde de scans van deze tekeningen later in de computer samen tot één tekening. Daarna ben ik er een beetje mee gaan experimenteren: ik printte de lijntekening uit op stevig tekenpapier. Vervolgens bracht ik daar een halftransparante laag witte acrylverf op aan, om de lijnen wat te vervagen. Daar overheen kleur met aquarelverf en tot slot enkele accenten met zwarte inkt. Zie hieronder het hele maakproces.

Some experiments with three little sketches I made last weekend: first, I put them together digitally. I printed this on drawing paper and added a semi-transparent layer of white acrylic paint. Then I added watercolors and black accents in ink.








Het laagje witte acrylverf gaf een mooi structuur-effect, wat op de detailfoto's hierboven te zien is. Helaas kwam dit niet zo goed over op de uiteindelijke scan. De alleronderste tekening is er gewoon eentje op glad (onbewerkt) papier. Dat scant blijkbaar toch beter...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten