donderdag 8 mei 2014

Frottage

De tekenclub heeft zich vanavond geamuseerd met arceringen en de frottage techniek: leg een vel papier op een voorwerp met structuur en kras daar dan met een zacht (kleur)potlood of houtskool overheen. Ik was op het idee gekomen door de rat uit Hamelen. Blijkbaar is deze techniek serieus ontwikkeld door Max Ernst in 1925 en als je op Google afbeeldingen 'frottage art' intypt, krijg je ontzettend veel leuke voorbeelden (ahum, frottage is blijkbaar ook iets met mannen, maar dat bedoel ik dus niet, vandaar de toevoeging 'art'...).

We waren met bijna het maximum aantal deelnemers in het atelier, en het was druk en gezellig en zodoende ben ik alwéér vergeten om foto's te maken. Stomstomstom, want er zijn erg mooie dingen gemaakt! Bijvoorbeeld een stapel frottage-matrassen in allerlei kleuren en patronen als illustratie bij het sprookje van de prinses op de erwt, een clown met een frottage-broek, een frottage-sleutel met frottage-vleugels, een mode-illustratie met frottage-japon, een frottage-kerkmuur met daarin een frottage-glas-in-lood raam in kleur. Jammer, maar daar kan ik dus niets van laten zien. Jullie moeten het doen met mijn gefrotteerde zelfportretje...

Drawing club tonight and we enjoyed ourselves with the frottage art-technique, as developed in 1925 by Max Ernst.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten